Laufdiktat

Laufdiktat – avagy futárok és írnokok játéka

Laufdiktat
Rohangálós, memóriafejlesztő csapatjáték (nyelv)tanulásra. Vagy csak úgy az élmény kedvéért. Fejleszti a memóriát, helyesírást, együttműködést és jó szórakozás

Memória, kiejtés, helyesírás és együttműködés

Az ötletet egy német nyelvoktató játékokat bemutató könyvben olvastam néhány évvel ezelőtt, sajnos már nem emlékszem melyikben. A játék pörgős, együttműködést igényel, versenyeket kedvelő gyerekek körében versenyként is lehet játszani.

A játék fejleszti a memóriát, elsősorban a munkamemóriát, gyakoroltatja a kiejtést és a helyesírást. A gyerekek közben észrevétlenül, megbeszélés nélkül fejlesztenek ki együttműködési technikákat, ismerik fel és jó esetben veszik figyelembe egymás és saját erősségeit és korlátait.

A játék menete

Az követ üzenetet fog hozni az írnoknak, amit az leír egy papírra.

Előkészület
Papírlapokra írj fel mondatokat, vagy szavakat, majd ragaszd ki őket a falra, vagy tedd az írnoktól messze lévő helyre úgy, hogy ő ne lássa.

A feladat
A futár feladata, hogy megnézi mi áll a papíron, megjegyzi és lediktálja az írnoknak, aki azt szorgosan lejegyzi amit hall.

Alkalmazási terület
Önmagában akkor látom hasznosnak a játékot, ha a gyerekek írni, olvasni tanulnak, vagy olyan idegen nyelvet, ahol a kiejtés és az írás jelentősen eltérnek egymástól vagy éppen nem latin betűket használ az adott nyelv.
A játék végén az írnok és a futár együtt ellenőrzik, hogy mennyire volt sikeres az üzenet leírása.

A játék lényege röviden ennyi. Így első hallásra nem hangzik túl izgalmasnak, de lehet belőle érdekes dolgokat kihozni, írok néhány ötleteket a játék változatai után.

Ötlet

  • Új szavak bevezetésére, gyakorlására ki lehet próbálni.
  • Lehet játszani időre, melyik csapat végez a legkorábban.
  • Ki ejti a legkevesebb hibát az írás során.
  • Kooperativan: mi a legrövidebb idő, ami alatt a csoport az összes mondatot le tudja írni.

Hogyan tovább?

A lényeg pedig abban rejlik, hogy mit kezdünk a végén az összeszedett információkkal.

Például össze tudjuk állítani belőle

  • egy híres ember életrajzát
  • egy történet vázlatát
  • ha szavak szerepelnek a papírokon mondatok helyett , összeállíthatunk értelmes mondatokat belőle
  • a szavakból különböző csoportokat lehet létrehozni
  • a papírokon álló állításokról el kell dönteni, hogy igaz vagy hamis.
  • félmondatokat be lehe fejezeni
  • írhatunk a cetlikre félbevágott összetett mondatokt és azokat kell a végén párba állítani.

Továbbgondolásra

  • Melyik szerep könnyebb: az írnoké vagy a futáré? Miért?
  • Mi volt a legnehezebb a kiírások megjegyzése során?
  • Hogyan dolgoztatok a hosszú mondatokkal?
  • Milyen módszert alkalmaztatok a hatékony együttműködés érdekében?
  • Hogyan lehetne továbbfejleszteni játékot?
  • Mennyiben volt más az ismeretlen és az ismert dolgok megjegyezése, lejegyzése?

Kép forrása: OpenClipart-Vectors képe a Pixabay -en.

Hírlevél feliratkozás
Kérek értesítéseket új bejegyzésekről, információkról

Ez is érdekelhet

  • Shisima Shisima játéktábla

    A shisima a malomjáték egy nagyon egyszerű változatának is tekinthető. A játékot a Kenya nyugati részén játsszák a gyerekek. Rendkívül egyszerű a szabálya, pár perc alatt elkészíthető hozzá a játéktábla és indulhat a küzdelem.

  • Activity – hogyan használd tanulásra Activity társasjáték

    Az activity egy olyan játék, amit senkinek nem kell bemutatni. Mégis miért írok akkor itt róla? Hogy ne felejtsük el a mindennapokban időnként leporolni.

  • Variációk memóriajátékra Memória játék

    A klasszikus párkereső játék remek memóriafejlesztő, miközben új dolgok memorizálása is tökéletesen alkalmas.
    A klasszikus kétlapos gyűjtögetés mellett kipróbálhatjuk 3 vagy 4 lappal, és a szokásos egymás elleni küzdelem helyett kooperációs játékként is lehet használni.