Ki ne ismerné a klasszikus memóriajátékot, ahol a lefodított kupacban 2-2 egyfoma lap bújik el és a párokat kell megtalálni a lapok felfordításával? Aki megtalálja a párt, megtarthatja a lapokat és próbálkozhat újra. Alapszabály szerint az nyer, aki több párt talál.
A játék nagyszerűen használható új szavak megtanulására, nehezen kimondható fogalmak gyakorlására, olvasás gyakorlására, megjegyzendő képek, tárgyak, fogalmak ismétlésére, elsajátítására.
Az alapjátékra mutatok most néhány variációt.
A legegyszerűbb változat, amikor nem kettő, hanem három képet kell megtalálni. Értelemszerűen három kártyát kell mindenkinek felfordítani, és ha a 3 kártya megegyezik, akkor lehet elrakni a csoportot.
Az alapötletet a Ghost Tower játékból vettem, ahol nyolc szellemhármast kell megtalálni éjfél előtt. A szellemek a színük alapján sorolhatók egy csoportba, ezeket kell felfordítani, mielőtt éjfélt üt az óra.
A játék különösen azért tetszik nekem, mert itt nem egymást kell legyőzni, hanem a játékosok együtt küzdenek az idő ellen. Éjfél előtt az összes szellemet be kell tenni a saját szobájába, ha ez nem sikerül, akkor ők nyertek. A játék egy az egyben, változtatás nélkül használható a színek tanulásához. Csak ki kell mondani a megfordított szellemek színét hangosan.
Két, egyértelműen összetartozó, de nem egyforma dolgot kell megtalálni.
Így tanuljuk most éppen a síkidomokat és a neveiket. Egyik lapon a síkidom, másikon a neve.
De párt képezhet a rész-egész viszony (egy fa és a termése) elemei, ellentétek, rokonértelmű szavak, idegen szó – magyar szó, történelmi esemény-évszám, író – mű címe. remekül használható nyelvtanulásra és rengeteg különböző információ megjegyzésére.
Az előző, pérkeresős verzió kibővítése. 3 különböző, de egyértelműen összekapcsolható kártya, mindegyiken más információ – ezek a kellékek.
Remek lehetőség megjegyezni az országokat, a fővárosukat és az ország zászlaját.
Vagy egy kis biológia: a fa, a termése, kiegészítve a virgával vagy a kérgével képez egy csoportot.
Történelem: helyszín, esemény, évszám.
Az UNO kártya nálunk ritkán tölti be hagyományosnak szánt szerepét, annál gyakrabban használjuk más játékok eszközeként.
Ha memóriát szeretnénk vele játszani, akkor lehetőségek széles tárháza áll rendelkezésünkre. Nem beszélve arról, hogy a pakliban található sok lap az egészen egyszerű és rövid játékok mellett, akár hosszabb játszmákat is lehetővé tesz.
Az UNO kártya tehát kiváló eszköz 0-9-ig a számok tanulásához, alapvető összeadások gyakorlásához 20-as számkörben, miközben fejleszti a memóriát és élvezetés játék.
A fent említett Ghost Tower alapvetően egy kooperációs társasjáték, ugyanis mi vagyunk az idő ellen. 10 órakor indul a játék, és minden alkalommal, amikor nem sikerül rátalálni egy csoportra, 5 perccel előrább ugrik a toronyóra mutatója. Tehát közös érdek, hogy a csapat még éjfél előtt megtalálja az összetartozó szellemeket.
A példa is mutatja, hogy a memóriajátékot nem kell egymás ellen játszani, lehet együttműködve is. Akár abban is megegyezhetünk, hogy ennek érdekében miben és hogyan segíthetjük egymást a játék folyamán.
Ez különösen jó abban az esetben, ha olyan gyerekekkel játszunk, akik nem szeretnek versengeni. Emellett nagyszerű érzés, amikor úgy lehet örülni a győzelemnek, hogy mindannyian nyertünk.
Bátrabbak próbálkozhatnak előre meghatározott időre játszani, bár számomra ez meglehetősen nyomasztó feltétel lenne.
A játék végén érdemes kicsit továbbgondolni játékot, illetve visszatekinteni rá. Milyen érzés volt, mi okozott örömet, neházséget és mire is lehet a játékot használni.
Rohangálós, memóriafejlesztő csapatjáték (nyelv)tanulásra. Vagy csak úgy az élmény kedvéért.
Fejleszti a memóriát, helyesírást, együttműködést és jó szórakozás
Amikor kicsi voltál százszor, ezerszer elmondtad ugyanazt és meg sem untad. Sőt közben megtanultad és a mai napig sikeresen használod ezeket a dolgokat. A quartet játék során erőltetés és a monotonitás unalma nélkül tudtok egyszerű nyelvi szerkezetek begyakorolni, nem túlzás, hogy bevésni.
Rakjunk emelkedő sorrendbe számokat egy és száz között. Ez egy pici gyereknek érdekesen hangzik, sőt eleinte még kihívás is számára. De vajon mi lehet ebben érdekes egy nagyobb gyermek vagy egy felnőtt számára?
Egy nagyszerű ötlet, aminek egy remek társasjáték az eredménye.
A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.